Přepravní prostředky

Pro multimodální přepravy jsou využívány následující přepravní prostředky:

  • Námořní kontejnery ISO třídy 1 (vnější šířka 2 438 mm)
  • ILU (Intermodal Loading Unit, Intermodální nákladová jednotka) – ve smyslu ČSN EN 13044-1 nákladová jednotka vhodná pro evropskou intermodální přepravu na silnici, železnici, vnitrozemské vodní cestě a moři, která není ISO-kontejnerem (ISO třídy 1) podle ISO 830 – šířka větší než 2 438 mm, například kontinentální kontejnery / výměnné nástavby a intermodální návěsy
  • Návěsy
  • Podvojné návěsy (silniční návěs, který je svojí konstrukcí uzpůsobený k nasazení na speciální železniční podvozky pro přepravu po železnici a k zařazení do vlakové soupravy)
  • Jízdní soupravy

Z hlediska překládacích prostředků jsou nejčastěji využívány:

  • Portálové jeřáby s uchopovacím zařízením a s různým pojezdem (kolejové, pneumatické)
  • Mobilní překladače a nakladače

Pro železniční přepravu jsou používány:

  • Plošinové kontejnerové vozy (železniční vozy s podlahou, bez bočnic a s fixačními prostředky pro uchycení kontejnerů jako Sgnss 60’, Sggrss 80’, Sggnss 80’, Sggmrss 90’, Sggmrss 104’, Sgmmns 52’, Sgmmnss 45’)
  • Kapsové železniční vozy (železniční vozy vybavené pevnou prohlubní - sníženou částí podlahy vozu - pro kola návěsů, do které jsou umístěna kola silničního návěsu, a točna spočívá na nesnížené části podlahy; nakládka a vykládka silničního návěsu je prováděna vertikálně - zdvih pomocí jeřábu nebo jiného manipulačního prostředku - jako Sdggmrss, Sdggmrss – Twin, Sdggmrss T3000e)
  • Podvojné návěsy (konstrukčně upravené silniční návěsy, které umožňují podsunutí pod železniční podvozky a pomocí nichž se potom pohybují po železnici při rychlosti až 160 km/h)
  • Nízkoplošinové vozy (například pro přepravu RoLa jako Saadkms, kdy je prováděna horizontální manipulace při nájezdu celých souprav na železniční vůz; jedná se o specifický typ doprovázené kombinované dopravy, kdy je součástí vlakové soupravy také vůz pro cestující a lehátkový, případně lůžkový vůz)
  • Plošinové železniční vozy (čtyřnápravové plošinové vozy řady Slps jsou opatřeny otočnými nosiči pro uchycení odvalovacích kontejnerů ACTS; používají se železniční vozy se třemi kontejnery anebo řady Sgmmns se dvěma kontejnery)

Ve světě jsou nevíce rozšířené a používané 20stopé (22G1), 40stopé (42G1) a 40stopé High-cube (45G1) ISO třídy 1 námořní kontejnery, avšak v dnešní době jsou v Evropě rozšířeny také 40stopé High-cube a 45stopé High-cube (LEG1/LEGB) ISO „palletwide“ kontejnery. Tyto kontejnery jsou využívány především pro kontinentální kombinovanou dopravu po železnici a příbřežní námořní plavbu (short sea) také s využitím kontejnerových lodí určených na přepravu 45stopých kontejnerů. Pro kontinentální přepravy je však rejdaři neposkytují; užívají se pouze za předpokladu, že se jedná o příbřežní neboli kabotážní přepravu (short sea).

Na obrázku 1 je uvedena ukázka 45stopého High-cube ISO kontinentálního kontejneru LEG1/LEGB s šířkou 2 500 mm pro 33 palet rozměru 1200 x 800 mm.

Obrázek 1: 45stopý High-cube kontejner LEG1/LEGB (Čermák, 2018)
Obrázek 1: 45stopý High-cube kontejner LEG1/LEGB (Čermák, 2018)

Tyto kontejnery jsou náhradou klasických návěsů, mají podobné vnitřní rozměry a na rozdíl od námořních kontejnerů umožňují naložit vedle sebe dvě europalety o standardizovaných rozměrech 1 200 × 800 mm (délka × šířka). Při využití maximální celkové hmotnosti jízdních souprav pro intermodální přepravu 44 tun uveze až 25 t nákladu, například 25 velkoobjemových vaků (big bagů) o hmotnosti každého z nich 1 t. Na přepravu těchto kontejnerů jsou využívány speciální roztahovatelné návěsy.

Na obrázku 2 je intermodální návěs. Tento návěs má zpevněnou konstrukci, na bocích má úchyty pro zvedání kleštinami čelního nakladače. Při využití maximální celkové hmotnosti soupravy 44 t pro intermodální přepravu uveze 26 až 28 t nákladu, což je o 2 až 4 t více než u standardní silniční soupravy.

Obrázek 2: Intermodální návěs s profilovým kódem P400 s dvěma výškami točnice kapsového vozu 98 cm a 113 cm s pevností stěn EN 12642 XL (Jagelčák, 2018)
Obrázek 2: Intermodální návěs s profilovým kódem P400 s dvěma výškami točnice kapsového vozu 98 cm a 113 cm s pevností stěn EN 12642 XL (Jagelčák, 2018)

Na obrázku 3 je ukázka silničního návěsu se dvěma 20stopými ISO třídy 1 kontejnery (22G1).

Obrázek 3: Návěs se dvěma 20stopými ISO kontejnery (22G1) (Čermák, 2018)
Obrázek 3 :Návěs se dvěma 20stopými ISO kontejnery (22G1) (Čermák, 2018)

Obrázek 4 zobrazuje multimodální High-cube (MEGA / Low deck) návěs. Žlutě vyznačené plochy po obou bocích návěsu označují úchytné body při překládce.

Obrázek 4: Multimodální High-cube návěs s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g, i s pevností stěn EN 12642 XL (Čermák, 2018)
Obrázek 4: Multimodální High-cube návěs s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g, i s pevností stěn EN 12642 XL (Čermák, 2018)

Na obrázku 5 je zobrazen skříňový návěs pro multimodální přepravu (silniční doprava a železniční doprava).

Obrázek 5: Skříňový High-Cube návěs pro multimodální přepravu s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g, i s pevností stěn EN 12642 XL (Čermák, 2018)
Obrázek 5: Skříňový High-Cube návěs pro multimodální přepravu s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g, i s pevností stěn EN 12642 XL (Čermák, 2018)

Vlak s naloženými návěsy pro multimodální přepravu je na obrázku 6.

Obrázek 6: Vlak s naloženými High-Cube návěsy s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g s pevností stěn EN 12642 XL v kapsových vozech Sdggmrs (C a P typ g – výška točnice 88 cm, 98 cm, 113 cm) (Čermák, 2018)
Obrázek 6: Vlak s naloženými High-Cube návěsy s profilovým kódem P400, výškou točnice kapsového vozu 88 cm vhodný pro kapsové vozy e, f, g s pevností stěn EN 12642 XL v kapsových vozech Sdggmrs (C a P typ g – výška točnice 88 cm, 98 cm, 113 cm) (Čermák, 2018)

Na obrázku 7 je cisternový 30stopý kontejner 3MT5 s celkovou hmotností 36 t. Tento typ kontejneru je vhodný pro přepravu kapalných látek o nižší hustotě.

Obrázek 7: Cisternový 30stopý kontejner 3MT5/3MKD (kód cisterny ADR/RID L4BH, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T7) (Čermák, 2018)
Obrázek 7: Cisternový 30stopý kontejner 3MT5/3MKD (kód cisterny ADR/RID L4BH, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T7) (Čermák, 2018)

Na obrázku 8 je uvedena souprava s výměnnými nástavbami.

Obrázek 8: Souprava s výměnnými nástavbami C745 (Čermák, 2018)
Obrázek 8: Souprava s výměnnými nástavbami C745 (Čermák, 2018)

Na obrázku 9 je znázorněna 45stopá výměnná nástavba.

Obrázek 9: 45stopá výměnná nástavba (Kerex, 2018)
Obrázek 9: 45stopá výměnná nástavba (Kerex, 2018)

Na obrázku 10 je znázorněn návěs s 20stopým ISO kontejnerem o objemu 26 m3.

Obrázek 10: Návěs s 20stopým ISO kontejnerem 22T6/22K2 (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)
Obrázek 10:Návěs s 20stopým ISO kontejnerem 22T6/22K2 (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)

20stopé ISO kontejnery mají objem maximálně 26 m3 a nejvyšší povolenou hmotnost do 34 t. Využít nejvyšší povolenou hmotnost je možné pouze pro látky v kapalném skupenství s hustotou vyšší než 1 200 kg/m3. Nejčastěji bývají tyto kontejnery vybaveny vrchním plnícím víkem (500 mm) a spodním stáčením (DN 80) se spojkami (MK/VK 80) anebo se závitem G3.

Na obrázku 11 je na návěsu naložen cisternový kontejner o objemu 30 000 l, který může sloužit jako náhrada klasické autocisterny.

Obrázek 11: Cisternový kontejner EMT6/EMKD (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T12) o objemu 30 000 l (Čermák, 2018)
Obrázek 11: Cisternový kontejner EMT6/EMKD (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T12) o objemu 30 000 l (Čermák, 2018)

Na obrázku 12 je vyobrazen cisternový kontejner, který je možné využít na kontinentální i příbřežní multimodální přepravy.

Obrázek 12: Cisternový kontejner EMT6/EMKD (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) vhodný pro kontinentální i příbřežní multimodální přepravy (Čermák, 2018)
Obrázek 12: Cisternový kontejner EMT6/EMKD (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) vhodný pro kontinentální i příbřežní multimodální přepravy (Čermák, 2018)

Na obrázku 13 je zobrazena skupina vozů Sgnss 60’ s cisternovými kontejnery. Vozy Sgnss mají nosnost až 70 t pro tratě třídy D, což umožňuje přepravovat dvojici cisternových kontejnerů o hmotnosti každého z nich do 35 t, které není možné běžně přepravovat po pozemních komunikacích. Vozy Sgnss jsou velmi vhodné pro přepravy v režimu vlečka – vlečka. Zpočátku jsou využívány jednotlivé skupiny vozů, které jsou přepravované běžnými nákladními vlaky. Po zvýšení objemu přepravy a vybudování terminálu (překladiště) je možné realizovat přepravy v ucelených vlacích, kdy se podnik chemického průmyslu připojí přes příslušný terminál na celoevropskou síť kombinované (respektive multimodální) dopravy.

Obrázek 13: Skupina vozů Sgnss s cisternovými kontejnery 22K2 (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)
Obrázek 13: Skupina vozů Sgnss s cisternovými kontejnery 22K2 (kód cisterny ADR/RID L4BN, ADR/RID/IMDG instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)

Na obrázku 14 je vyobrazena multimodální náhrada cisterny pro 21. století.

Obrázek 14: Náhrada cisternového vozu pro 21. století s délkou 45 stop a profilovým kódem 
C23 – cisternový kontejner s objemem 62 000 l - LMK2 (kód cisterny ADR/RID L4DH) na kontejnerovém voze Sgmmnss 45’ (Čermák, 2018)
Obrázek 14: Náhrada cisternového vozu pro 21. století s délkou 45 stop a profilovým kódem C23 – cisternový kontejner s objemem 62 000 l - LMK2 (kód cisterny ADR/RID L4DH) na kontejnerovém voze Sgmmnss 45’ (Čermák, 2018)

Na obrázku 15 je uvedena překládka kontejneru z železničního vagónu Sgnss na návěs Hammar. Výhodou je možnost uskutečnění překládky kontejnerů již na vlečce chemického podniku s velmi nízkými investičními náklady. Za jeden den je možné dosáhnout výkonu až 60 překládek. Z hlediska manipulačních ploch jsou dostačující běžné plochy pro standardní silniční vozidla. Toto řešení má však také omezení, kterým je nutnost zpevněné plochy, avšak oproti čelním vozíkům nemusí být plocha až tak zpevněná. Tlak na přední nápravu dosahuje ekvivalentu hmotnosti až 60 t.

Obrázek 15: Překládka 20stopého  cisternového kontejneru 22T6/22K2 z železničního vozu Sgnss na návěs Hammar (Čermák, 2018)
Obrázek 15: Překládka 20stopého cisternového kontejneru 22T6/22K2 z železničního vozu Sgnss na návěs Hammar (Čermák, 2018)

Na obrázku 16 je ukázka překládky návěsů portálovým jeřábem. Z hlediska výkonu i provozních nákladů je portálový elektrický jeřáb nejefektivnějším řešením pro velké terminály. Z hlediska investičních nákladů se však jedná o nejnáročnější řešení.

Obrázek 16: Překládka návěsů portálovým jeřábem (Čermák, 2018)
Obrázek 16: Překládka návěsů portálovým jeřábem (Čermák, 2018)

Na obrázku 17 je zobrazena překládka celých návěsů čelním vozíkem (reachstackerem). Tento typ překládky je vhodný pro středně velké terminály a vyžaduje velmi pevnou manipulační plochu z důvodu vysokého tlaku na nápravy vozíku.

Obrázek 17: Překládka běžného návěsu čelním vozíkem (reachstackerem) pomocí ISU systému  (Čermák, 2018)
Obrázek 17: Překládka běžného návěsu čelním vozíkem (reachstackerem) pomocí ISU systému (Čermák, 2018)

Na obrázku 18 je zobrazena překládka výměnných nástaveb čelním vozíkem (reachstackerem).

Obrázek 18: Překládka výměnných nástaveb C745 s profilovým kódem C45  čelním vozíkem (reachstackerem) (Čermák, 2018)
Obrázek 18: Překládka výměnných nástaveb C745 s profilovým kódem C45 čelním vozíkem (reachstackerem) (Čermák, 2018)

Portálové jeřáby mohou mít i pojezd na pneumatikách (viz obrázek 19).

Obrázek 19: Portálový jeřáb na pneumatikách (Combilift, 2018)
Obrázek 19: Portálový jeřáb na pneumatikách (Combilift, 2018)

Na obrázku 20 je vyobrazena autocisterna vhodná pro multimodální přepravu, která je na bocích vybavená úchyty pro kleštiny nakladače.

Obrázek 20: Autocisterna pro multimodální přepravu s profilovým kódem P330 (Čermák, 2018)
Obrázek 20: Autocisterna pro multimodální přepravu s profilovým kódem P330 (Čermák, 2018)

Na obrázku 21 je návěs s dvojicí 20stopých cisternových kontejnerů.

Obrázek 21: Návěs s dvojicí 20stopých cisternových kontejnerů 22T6/22K2 (instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)
Obrázek 21: Návěs s dvojicí 20stopých cisternových kontejnerů 22T6/22K2 (instrukce pro přenosnou cisternu UN T11) (Čermák, 2018)

Na obrázku 22 je 30stopý bulk kontejner pro přepravu sypkých substrátů (například granulát). V dolní části dveří je klapka na vysýpání a v zadní spodní části návěsu je podavač, který pomocí proudu vzduchu dokáže náklad dopravit s využitím hadic do sila zásobníku.

Obrázek 22: Bulk kontejner 30stopý 3MB0 pro přepravu granulátu (Čermák, 2018)
Obrázek 22: Bulk kontejner 30stopý 3MB0 pro přepravu granulátu (Čermák, 2018)

Na obrázku 23 je ukázka překládky ACTS kontejneru z železničního vozu Slps na silniční vozidlo. Tento přepravní systém, využívající silniční a železniční dopravu, funguje na bázi speciálních odvalovacích kontejnerů, které jsou přepravovány na speciálních železničních vozech. Kontejner se při překládce v otočném rámu na železničním voze pootočí, čímž je překládka umožněna.

Obrázek 23: Překládka kontejneru ACTS z železničního vozu na silniční vozidlo (AWT, 2018)
Obrázek 23: Překládka kontejneru ACTS z železničního vozu na silniční vozidlo (AWT, 2018)

Na obrázku 24 je zachycen železniční vůz Slps s pootočeným rámem ACTS kontejneru.

Obrázek 24: Železniční vůz Slps s pootočeným rámem ACTS kontejneru (AWT, 2018)
Obrázek 24: Železniční vůz Slps s pootočeným rámem ACTS kontejneru (AWT, 2018)

Na obrázku 25 je znázorněn kontejner společnosti Innofreight pro přepravu sypkých chemikálií.

Obrázek 25: 20stopý kontejner 2MBA s profilovým kódem C22 s celkovou hmotností 36 000 kg společnosti Innofreight pro přepravu sypkých chemikálií (Čermák, 2018; Innofreight, 2018)
Obrázek 25: 20stopý kontejner 2MBA s profilovým kódem C22 s celkovou hmotností 36 000 kg společnosti Innofreight pro přepravu sypkých chemikálií (Čermák, 2018; Innofreight, 2018)

Kloubový železniční vůz Sggmrss 90 na přepravu dvojice 40 anebo 45stopých kontejnerů je zobrazen na obrázku 26.

Obrázek 26: Kloubový železniční vůz Sggmrss 90 na přepravu dvojice 40 anebo 45stopých kontejnerů (Čermák, 2018)
Obrázek 26: Kloubový železniční vůz Sggmrss 90 na přepravu dvojice 40 anebo 45stopých kontejnerů (Čermák, 2018)

Spojení nabízená poskytovateli logistických služeb

Vybraní poskytovatelé logistických služeb nabízejí široké možnosti spojení mezi jednotlivými terminály, i co se týká příbřežních neboli kabotážních přeprav (short sea):

Multimodální terminály

Na obrázku 27 jsou uvedeny multimodální terminály zemí Visegradské skupiny (Česká republika, Slovenská republika, Polsko a Maďarsko), přičemž jsou jednotlivé terminály označeny dle jejich charakteru, tedy zda jsou bimodální, trimodální, popřípadě, zda dochází ke změně rozchodu u železniční přepravy.

Obrázek 27: Mapa terminálů multimodální dopravy v zemích Visegradské skupiny (Intermodal, 2018)
Obrázek 27: Mapa terminálů multimodální dopravy v zemích Visegradské skupiny (Intermodal, 2018)

Na obrázku 28 je vyobrazen přehled terminálů multimodální dopravy v Rakousku.

Obrázek 28: Mapa terminálů multimodální dopravy v Rakousku (Ministry for Transport, Innovation and Technology, 2018)
Obrázek 28: Mapa terminálů multimodální dopravy v Rakousku (Ministry for Transport, Innovation and Technology, 2018)

Na obrázku 29 je vyobrazen přehled terminálů multimodální dopravy v německé spolkové zemi Sasko-Anhaltsko.

Obrázek 29: Mapa terminálů multimodální dopravy v německé spolkové zemi Sasko-Anhaltsko (Fraunhofer IFF & UNICONSULT, 2014)
Obrázek 29: Mapa terminálů multimodální dopravy v německé spolkové zemi Sasko-Anhaltsko (Fraunhofer IFF & UNICONSULT, 2014)

Na obrázku 30 je vyobrazen přehled terminálů multimodální dopravy v Itálii a okolních státech.

Obrázek 30: Mapa terminálů multimodální dopravy v Itálii a okolních státech (Kombiverkehr, 2018)
Obrázek 30: Mapa terminálů multimodální dopravy v Itálii (Kombiverkehr, 2018)

Česká republika

V České republice se nachází 13 aktuálně využívaných multimodálních terminálů. Na čtyřech z nich (Děčín, Lovosice, Mělník, Ústí nad Labem) lze realizovat překládku mezi třemi dopravními mody, na ostatních terminálech lze překládat pouze mezi silniční a železniční dopravou:

  • Brno – Horní Heršpice (silniční, železniční doprava)
  • Česká Třebová (silniční, železniční doprava)
  • Děčín (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Lovosice (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Mělník (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Nýřany (silniční, železniční doprava)
  • Paskov (silniční, železniční doprava)
  • Praha Uhříněves (silniční, železniční doprava)
  • Praha Žižkov (silniční, železniční doprava)
  • Přerov, Horní Moštěnice (silniční, železniční doprava)
  • Šenov (silniční, železniční doprava)
  • Ústí nad Labem (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Zlín – Lípa (silniční, železniční doprava)

Slovenská republika

Ve Slovenské republice se nachází osm terminálů multimodální dopravy:

  • Bratislava (silniční, železniční doprava)
  • Bratislava (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Dobrá (silniční, železniční doprava)
  • Dunajská Streda (silniční, železniční doprava)
  • Haniska pri Košiciach (silniční, železniční doprava)
  • Košice Bočiar (silniční, železniční doprava)
  • Žilina (silniční, železniční doprava)
  • Sládkovičovo (silniční, železniční doprava)

Polsko

V Polsku se nachází 12 terminálů multimodální dopravy:

  • Gdynia (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Gliwice (silniční, železniční doprava)
  • Łodž (silniční, železniční doprava)
  • Małaszewice (silniční, železniční doprava)
  • Pruszków/Warszawa (silniční, železniční doprava)
  • Warszawa (silniční, železniční doprava)
  • Wrocłav (silniční, železniční doprava)
  • Sosnowiec (silniční, železniční doprava)
  • Gadki (silniční, železniční doprava)
  • Kobylnica (silniční, železniční doprava)
  • Slawkow (silniční, železniční doprava)
  • Mława (silniční, železniční doprava)

Maďarsko

V Maďarsku se nachází devět terminálů multimodální dopravy:

  • Budapest (silniční, železniční doprava)
  • Budapest (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Szopron (silniční, železniční doprava)
  • Szeged (silniční, železniční doprava)
  • Szolnok (silniční, železniční doprava)
  • Záhony (silniční, železniční doprava)
  • Pécs (silniční, železniční doprava)
  • Székesfehérvár (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Szombathely (silniční, železniční doprava)

Rakousko

V Rakousku se nachází čtrnáct terminálů multimodální dopravy:

  • Wien Hafen (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Wien Süd (silniční, železniční doprava)
  • Hafen Krems (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Enns (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Linz (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Kapfenberg (silniční, železniční doprava)
  • St. Michael (silniční, železniční doprava)
  • Graz (silniční, železniční doprava)
  • Villach Süd (silniční, železniční doprava)
  • Salzburg (silniční, železniční doprava)
  • Wels (silniční, železniční doprava)
  • Hall in Tirol (silniční, železniční doprava)
  • Bluddenz (silniční, železniční doprava)
  • Wolfurt (silniční, železniční doprava)

Německo – Sasko-Anhaltsko

Multimodální doprava ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko se soustřeďuje do třech trimodálních terminálů a jednoho bimodálního terminálu:

  • Aken Port (vodní, silniční, železniční doprava)
  • přístav Halle-Trotha (vodní, silniční, železniční doprava)
  • přístav Dessau-Roßlau (vodní, silniční, železniční doprava)
  • Schkopau (silniční, železniční doprava)

Ve středu spolkové země Sasko-Anhaltsko se nacházejí ještě další dvě plochy s napojením na řeku Labe a kanál Mittelland (přístav Haldensleben a přístav Magdeburg Hansehafen). Na severu spolkové země neexistují multimodální terminály. V blízkosti Saska-Anhaltské hranice jsou bimodální terminály v Schwarzheide a Lipsku, které mají velký vliv i na multimodální dopravu v Sasku-Anhaltsku.

Itálie

V Itálii se nacházejí následující multimodální terminály:

  • Novara (silniční, železniční doprava)
  • Busto Arsizio (silniční, železniční doprava)
  • Milano (silniční, železniční doprava)
  • Piacenza (říční, silniční, železniční doprava)
  • Trento (silniční, železniční doprava)
  • Trieste (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Verona (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Venezia (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Bologna (silniční, železniční doprava)
  • Pomezia (silniční, železniční doprava)
  • Napoli (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Bari (námořní, silniční, železniční doprava)
  • Catania (námořní, silniční, železniční doprava)