Program Interreg CENTRAL EUROPE
Program nadnárodní spolupráce CENTRAL EUROPE navazuje na operační program nadnárodní spolupráce Střední Evropa (Central Europe), realizovaný v programovém období 2007-2013. Program Interreg CENTRAL EUROPE probíhá v programovém období 2014-2020 na území devíti států EU: Rakousko (celá země), Česká republika (celá země), Německo (regiony Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Berlín, Braniborsko, Meklenbursko-Přední Pomořansko, Sasko, Sasko-Anhaltsko), Maďarsko (celá země), Itálie (Emilia-Romagna, Furlandsko-Julské Benátsko, Ligurie, Lombardie, Piemont, autonomní provincie Bolzano, autonomní provincie Trento, Valle d'Aosta a Benátsko), Polsko (celá země), Slovenská republika (celá země), Slovinsko (celá země) a Chorvatsko (celá země).
Projekt ChemMultimodal
Projekt ChemMultimodal byl zahájen 1. 6. 2016 a bude ukončen 31. 5. 2019. Projekt navazuje na projekt ChemLog, realizovaný v letech 2008 až 2012, a na projekt ChemLog-T&T, realizovaný v letech 2012 až 2014. Projekt reflektuje význam chemického průmyslu ve střední Evropě, sektor s ročním obratem ve výši téměř 117 miliard Euro a s více než 340 000 zaměstnanci. Podniky chemického průmyslu jsou důležitými články v rámci logistických řetězců, tvoří 8 % veškeré nákladní dopravy. Projekt se zaměřuje na kontinentální přepravu chemických látek, surovin, polotovarů a zboží, včetně příbřežní neboli kabotážní přepravy (short sea); vychází z předpokladu, že problematika zámořských přeprav s využitím velkých ISO kontejnerů je již adekvátně vyřešena.
Oficiální webové stránky projektu:
https://www.interreg-central.eu/Content.Node/ChemMultimodal.html.
Projektoví partneři
Projektu se účastní čtrnáct partnerských subjektů ze sedmi států území CENTRAL EUROPE:
- Česká republika
- Rakousko
- Maďarsko
- Polsko
- Slovensko
- Německo
- Itálie
Cíle projektu ChemMultimodal
Cílem projektu ChemMultimodal je, na základě podrobné analýzy multimodální přepravy chemického zboží, vytvořit soubor nástrojů na podporu strategického a operativního logistického plánování pro potřeby chemických podniků i poskytovatelů logistických služeb, který podpoří využívání multimodální dopravy. Tyto nástroje byly testovány během sedmi pilotních projektů za účasti třiceti chemických společností. Projekt ChemMultimodal si klade za cíl zvýšit podíl multimodální dopravy o 10 % a současně snížit emise CO2 o 5 % do ukončení realizace projektu. Dalšími výstupy projektu je zpracování společné strategie a sedmi regionálních akčních plánů, zaměřených na podporu zvýšení využívání multimodální dopravy pro přepravu chemických látek.
Výstup projektu ChemMultimodal
"Toolbox" – soubor nástrojů na podporu zvýšení využívání multimodální dopravy. Obsahuje následující elementy:
- Poradenské služby ("Consulting service")
- Plánovací pokyny ("Planning guidelines")
- Platforma intermodálních spojení ("Intermodal links platform")
- CO2 kalkulátor ("CO2 calculator")
Bližší informace o jednotlivých nástrojích jsou na:
https://www.interreg-central.eu/Content.Node/ChemMultimodal.html.
Zkušenosti a poznatky z pilotních projektů projektu ChemMultimodal
Pilotní projekty byly úspěšně využity k vytváření hlubšího povědomí o alternativních druzích dopravy, k vizualizaci multimodálních tras a k identifikaci silničních tras, které ukazují na potenciál využití alternativních způsobů dopravy. Z tohoto důvodu každý partner projektu pořádal pilotní workshopy a bilaterální setkání se zástupci podniků chemického průmyslu, poskytovateli logistických služeb a se zástupci veřejné správy, aby seznámil všechny zainteresované strany s multimodálními dopravními řešeními a zároveň otestoval nástroje vyvinuté v rámci projektu ChemMultimodal ve spolupráci s vybranými společnostmi na již existujících trasách. V rámci pilotních projektů byly vytvořené nástroje hodnoceny pozitivně; zúčastněné společnosti chemického průmyslu měly zájem o jejich testování a o posouzení potenciálu pro zvýšení objemu multimodálních přeprav.
Nástroj pro vizualizaci existujících multimodálních spojení "Intermodal Links Planner" výrazně napomohl podnikům chemického průmyslu získat základní přehled o možnostech přesunu přepravy ze silnice na železnici. Nástroj poskytuje společnostem základní informace o stávajících terminálech, poskytovatelích logistických služeb a četnosti spojení na vybraných trasách. Společnosti však upozornily i na možná rozšíření (doplnění) tohoto nástroje; doporučily propojit nástroj s dalšími dostupnými databázemi, resp. aplikacemi, např. doplnit informace týkající se možností manipulace a skladování nebezpečného zboží na terminálech překládky apod. Obzvláště v oblasti sdružování zásilek bylo v některých případech náročné získat odpovídající nabídky od poskytovatelů logistických služeb. I přesto, že "Intermodal Links Planner" poskytuje základní představu o potenciálních možných trasách a poskytovaných službách, propojení podniků chemického průmyslu s konkrétními poskytovateli logistických služeb není dostatečné.
Nástroj "Kalkulátor emisí CO2" lze úspěšně použít k prokázání přínosů multimodální dopravy z hlediska dopadů konkrétních přeprav na životní prostředí. S pomocí kalkulátoru mohou společnosti stanovit emise CO2 související s přepravou pro každou uvažovanou trasu. Tento nástroj byl podniky chemického průmyslu vyhodnocen jako vysoce nápomocný a uživatelsky přívětivý. Poskytuje informace pro rozhodnutí v situaci, kdy lze danou přepravu realizovat s využitím různých dopravních módů. A to i přesto, že společnosti zpravidla nepovažují emise za hlavní faktor při rozhodování o způsobu přepravy – roli hrají především další faktory: náklady na přepravu, doba přepravy a další. Informace o produkovaných emisích mají také velký význam v rámci společenské odpovědnosti organizací; společnosti mohou prezentovat, že sledují dopady svých činností na životní prostředí.
Nejlépe hodnoceným nástrojem, který byl vyvinut v rámci projektu ChemMultimodal, byly poradenské služby. Nástroj umožňuje sdílení a výměnu informací a poznatků mezi jednotlivými chemickými společnostmi navzájem i mezi chemickými společnostmi a poskytovateli logistických služeb. Tento nástroj se velmi osvědčil také v rámci spolupráce řešitelů projektu se zainteresovanými stranami.
Další nástroj ("Plánovací pokyny") vyvinutý v rámci projektu slouží jako vodítko pro plánování přepravních tras; jeho cílem je, aby při rozhodování byly zohledněny i možnosti využití multimodální dopravy. Nástroj však neumožňuje přímo porovnat stávající způsob přepravy (po silnici) s využitím multimodální dopravy v parametrech jako jsou přepravní vzdálenost, doba přepravy, přepravou produkované emise CO2. Za nevýhodu označily společnosti zapojené do pilotních projektů skutečnost, že bylo časově velmi náročné vložit údaje pro každou jednotlivou trasu do tohoto plánovacího nástroje. Na základě získaných poznatků a poskytnuté zpětné vazby během realizace pilotních projektů došlo ke zlepšení tohoto nástroje projektovým týmem tak, aby představoval nástroj na podporu rozhodovacích procesů.
Realizace pilotních projektů napomohla k identifikaci nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují rozhodování o způsobu přepravy chemického zboží. Současně byly identifikovány překážky využívání multimodální dopravy. Hlavním poučením z realizace pilotních projektů je však skutečnost, že významného zvýšení podílu multimodální dopravy by mohlo být dosaženo díky sdílení a předávání informací mezi zúčastněnými stranami (podniky chemického průmyslu a poskytovateli logistických služeb). V rámci realizace pilotních projektů byly nalezeny jak možnosti využití multimodální dopravy, tak významné existující překážky bránící přesunu přepravy ze silnice na jiné dopravní módy.
Plánování multimodální dopravy vyžaduje komplexnější znalosti a také zkušenosti, což může představovat problém především pro malé a střední podniky. Jelikož neexistuje společná plánovací platforma a je dostupný pouze omezený počet externích řešení pro výměnu dat, je přístup k informacím o stávajících trasách nedostatečný. Realizace pilotních projektů a úzká spolupráce se společnostmi a poskytovateli logistických služeb pomohla vyřešit alespoň některý z identifikovaných problémů. Byly navázány hlubší kontakty mezi různými účastníky logistického řetězce. Také možnost využít znalostí a zkušeností projektových partnerů zvýšila přidanou hodnotu projektu jako celku. Sdílení informací mezi partnery na nadnárodní úrovni přispělo k poznání, že problémy multimodálních logistických řetězců se netýkají pouze konkrétního regionu, ale mají i nadnárodní či dokonce globální rozměr.
Z analýz a pilotních projektů vyplynulo, že rozhodnutí o konkrétní přepravě závisejí na specifických charakteristikách přepravovaného produktu (např. potřeba speciálních zařízení, krátké časy přepravy) a zejména na flexibilitě dodávek a možných alternativách dopravy. Přestože je bezpečnost jedním z hlavních argumentů pro využití multimodální dopravy, stále hraje významnou úlohu nákladová (tedy ekonomická) stránka přepravy. Z pilotních projektů vyplynula skutečnost, že přechod na jiný způsob dopravy musí být podpořen snížením nákladů nebo zlepšením služeb, jinak se chemické podniky o takovou alternativu přepravy nezajímají. Zatraktivnění a vyšší konkurenceschopnosti multimodální dopravy je možné dosáhnout zkvalitněním nabídek multimodálních řešení, zvýšením počtu spojů a současně také zlepšením infrastruktury. Zvláště stav a kvalita infrastruktury hrají klíčovou úlohu při zlepšování potenciálních nabídek multimodální dopravy. Kromě stavu infrastruktury však hrají významnou roli i další vnější faktory, např. cena ropy, která ovlivňuje ekonomickou stránku přepravy (přepravní náklady).
Pilotní projekty byly pozitivně vnímány i projektovými partnery (řešiteli projektu). Zvlášť pozitivně byly hodnoceny pilotní workshopy a bilaterální setkání s chemickými společnostmi a poskytovateli logistických služeb. Tato setkání pomohla navázat, resp. prohloubit kontakty mezi provozovateli multimodální dopravy, chemickými společnostmi a dalšími zainteresovanými stranami v logistickém řetězci. I přesto, že existují vnější faktory, které významně ovlivňují rozhodnutí o způsobu přepravy, projekt potvrdil, že velkou roli hrají i znalosti a zkušenosti zúčastněných stran v oblasti multimodální dopravy.
Závěry projektu ChemMultimodal
V posledních letech v souvislosti s měnícími se podmínkami na trhu došlo ke změně strategických orientací nejen výrobních společností, ale měnícím se podmínkám se museli přizpůsobit i poskytovatelé logistických služeb. Společnosti zapojené do logistických řetězců postupně přicházejí s inovativními řešeními. V souvislosti s tím je třeba věnovat pozornost i nástrojům logistického plánování. Vzhledem k tomu, že společnosti jsou konfrontovány s měnícími se požadavky zákazníků, musí i ony být připraveny na nové podmínky. Zvýšení objemů přeprav, nedostatek řidičů nákladních automobilů, problémy na dálnicích, ale také nedostatečné kapacity logistických terminálů jsou jen některé z výzev, které musí společnosti v rámci logistických řetězců řešit. Dlouhodobé analýzy dopravního trhu jednoznačně potvrzují význam multimodální dopravy. Přechod na multimodální dopravu by vyřešil některé ze stávajících problémů v oblasti silniční dopravy. Multimodální doprava nabízí alternativní způsoby, jak se vypořádat s rostoucími objemy nákladní dopravy a s naplněním cílů v oblasti emisí CO2, stanovených Evropskou unií. Multimodální doprava představuje dopravu šetrnější k životnímu prostředí.
Projekt ChemMultimodal navazuje na projekty ChemLog a ChemLog T&T, které byly realizovány v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE. ChemMultimodal se zabývá všemi výše uvedenými tématy a je zaměřen na větší využití multimodální dopravy při přepravě chemického zboží. Cílem projektu je zvýšit povědomí chemických společností o nabízených multimodálních dopravních službách a rozšířit spolupráci chemických podniků s poskytovateli logistických služeb při hledání nových multimodálních tras, aby bylo možné přesunout 10 % přeprav ze silniční dopravy na multimodální dopravu a snížit tím emise CO2 na vybraných trasách o 5 %. Projekt je zaměřen na zlepšení udržitelnosti chemické logistiky a prohloubení spolupráce aktérů na trhu multimodální dopravy; cílem projektu je usnadnit spolupráci mezi chemickými společnostmi, specializovanými poskytovateli logistických služeb, provozovateli terminálů a veřejnými orgány v zemích, zapojených do projektu.
V rámci projektu byla provedena detailní analýza multimodální přepravy chemického zboží, na základě které byly navrženy nástroje podporující strategické i operativní logistické plánování přeprav chemického zboží s důrazem na využití multimodální dopravy. Nástroje byly poté ověřeny v rámci pilotních projektů. Byly vytvořeny čtyři samostatné nástroje, které by měly fungovat ve vzájemné synergii. Vytvořené nástroje neměly sloužit pouze jednorázově pro potřeby projektu, ale měly by být dále zdokonalovány a rozšiřovány na základě zpětné vazby od zúčastněných stran. Získaná zpětná vazba z pilotní testovací fáze byla velmi významná pro dokončení jednotlivých nástrojů; získané poznatky a podněty byly řešiteli projektu promítnuty do jednotlivých nástrojů tak, aby sloužily na podporu rozhodovacích procesů chemických podniků a poskytovatelů logistických služeb a umožnily sdílení a výměnu informací.
V pilotní fázi, která trvala od 02/2018 do 11/2018, byly nástroje testovány v rámci sedmi pilotních projektů, do nichž se zapojilo 59 chemických společností a poskytovatelů logistických služeb v partnerských zemích. Pro navázání kontaktů a posílení vzájemné spolupráce mezi zainteresovanými stranami se uskutečnily tři projektové schůzky (kick-off, mid-term a final) v jednotlivých partnerských regionech, kterých se zúčastnili zástupci chemických podniků a poskytovatelů logistických služeb a projektoví partneři, aby diskutovali možnosti širšího využití multimodální dopravy. Na setkáních byly prezentovány také příklady dobré praxe. Hlubší spolupráce pokračovala poté v rámci bilaterálních setkání mezi partnery projektu a jednotlivými společnostmi. V rámci těchto dvoustranných setkání byly diskutovány konkrétní užívané trasy a způsoby přepravy chemického zboží a byly hledány možnosti přechodu na jiný druh dopravy, včetně kalkulace potenciálních úspor emisí CO2 s využitím navrženého kalkulátoru logistických emisí. Při hledání nových tras byl využit i další navržený nástroj pro vizualizaci možných tras při respektování stávajících pravidelných multimodálních spojů. Tento vizualizační nástroj využívá informace o příslušném poskytovateli logistických služeb, který pravidelně organizuje přepravy z jednoho terminálu do druhého, časy realizovaných spojení i dobu trvání přepravy. V rámci hledání nových tras byly realizovány i schůzky s poskytovateli logistických služeb, díky kterým byla nalezena nová řešení v oblasti multimodální dopravy. Partneři projektu poté monitorovali nově uzavřené kontrakty a dokumentovali dosažené výsledky, včetně úspor emisí CO2. Celkem bylo v průběhu pilotních projektů identifikováno 45 tras využívajících multimodální dopravu pro přepravu chemického zboží. Navíc bylo s využitím multimodální dopravy testováno sedm nových tras a dalších šestnáct tras je předmětem dalšího jednání zúčastněných stran. Díky realizaci nově navržených přeprav došlo k úspoře více než 8 000 tun emisí CO2 za rok.
Kromě již popsaných navržených nástrojů logistického plánování a jejich testování v rámci pilotních projektů bylo dále cílem projektu vytvořit společnou strategii pro podporu multimodální dopravy. Za tímto účelem a v úzké spolupráci s příslušnými zúčastněnými stranami definovali projektoví partneři vizi s cíli a prioritami se zaměřením na různé politické úrovně. Na základě výsledků provedených analýz, pilotních projektů a s odkazem na společnou strategii partneři vypracovali sedm akčních plánů pro definování konkrétních činností na podporu multimodální přepravy chemického zboží se zaměřením na udržitelné využívání vytvořených nástrojů. Akční plány obsahují popis konkrétních aktivit pro období po skončení projektu, jejich časový plán, potřebné finanční zdroje a odpovědné zainteresované strany, což zaručuje přenositelnost a udržitelnost výsledků projektu i po skončení doby realizace projektu.